ارتباط تصاویر با حس مخاطب و افزایش اثردهی landing page

طراحی صفحه ی landing page، همان صفحه ای که قرار است فرآیند Convert  شدن رخ دهد، و شما اطلاعات مشتریان بالقوه را بدست بیاورید یا او را ترغیب به کلیک کردن روی آیتمی کنید، نکات و جزییات زیادی دارد. شکل زیر می تواند نمونه ی یک طراحی از landing page مناسب باشد.

اما انتخاب تصویر مناسب، در کنار متن، فیلم و .. از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. آیا طراحی تصویر را به گرافیست خود واگذار می کنید؟ از رقبا تقلید می کنید ؟ در حقیقت تصویری که انتخاب می کنید باید ارتباط احساسی با مخاطب برقرار کند.

دراین مقاله گام هایی را که برای طراحی یک تصویرجذاب لازم است، بررسی می کنیم.

چرا تصاویرمهم هستند؟

مغز انسان، به نسبت انواع دیگر داده ها مانند متن، ارتباط بهتری با تصاویربرقرار می کند.به عبارتی مغز انسان تصویررا ۶۰۰۰۰ بار سریع تر از متن پردازش می کند، این یعنی مشتریان بالقوه ای که به سایت شما می آیند، اولین چیزی که ذهن شان پردازش می کند، تصویر است.

توانایی ما دریاد آوری واژه ها، به توانایی ما در تصویر کردن آن واژه یا استفاده های آن واژه بستگی دارد.

چرا تصاویر را بهتر به یاد می آوریم؟

به بیان ساده، تصاویر خاطرات و تجربیات بسیار بیشتری را نسبت به واژه ها، به ما یادآور می شوند. ذهن ما قادر است بیش از ۲۰۰۰ تصویر با دقت ۹۰ درصد را در طول یک دوره ی ۷ روزه، به خاطر بسپارد.

همچنین صرفا ۱۵۰ میلی ثانیه طول می کشد تا ذهن یک تصویر را پردازش کند، و ۱۰۰ میلی ثانیه هم طول می کشد تا یک معنا را مرتبط با آن تصویر کند.

این آمارها به راحتی گویای علت موفقیت و جذابیت شبکه های اجتماعی مثل اینستا گرام و Pinterest و … است.

در سال های اخیر تحقیقات زیادی روی پردازش تصویری و اهمیت تصاویر در بازاریابی انجام شده است. این تحقیقات نشان می دهد که تصاویر بهترین راه برای برقراری ارتباط حسی با مشتری بالقوه، و درنهایت ترغیب او به خرید هستند.

تصویر زیر، نمایی است از نقاطی که بیشترین کلیک و توجه مخاطب به آن جلب شده است، و نقاط با رنگ قرمز تر دارای بیشترین اهمیت هستند.

اما در تصویر زیر می بینیم که چهره ی کودک، دیگر روبروی مخاطب نیست، و در نتیجه مخاطب بیشتر به متن جذب شده است تا تصویر.

هدایت توجه مشتری بالقوه به یک المان خاص، صرفا  محدود به استفاده از یک دکمه ی شیک و تصویر جذاب نمی شود. بلکه می توانید المان های مختلفی را مانند آنچه در چینش زیر می بینیم، در صفحه ی خود قرار دهید، البته به این شرط که از ترکیب رنگ ها هم درست استفاده کنید.

خیلی از وب سایت ها از این تکنیک برای جذب مخاطب استفاده می کنند، اما بسیاری هم هستند که المان خیلی مهمی را ندارند، و آن هم برقراری ارتباط حسی است.

ارتباط قطع شده

بیشتر کسب و کارها، در انتخاب نوع پیام تصاویر در صفحات خود، یکی از موارد زیر را انتخاب می کنند:

  • تصویری که راهکاری ارائه می دهد
  • تصویری که شخصی را نشان می دهد که در حال استفاده از راهکار آن کسب و کار است
  • فیلمی ویدئویی از نحوه ی استفاده از محصول

 

 

 

چیزی که باید به آن اهمیت بدهید، انگیزه ها، علاقه ها و نیازهای مشتری بالقوه است و باید این ها را در تصویر landing page خودتان به تصویر در بیاورید.

تاثیر احساسات در جذب مشتری بالقوه چقدر است ؟

بدون شک ما همیشه دوست داریم که خودمان را موجوداتی منطقی نشان دهیم، اما سیستم تصمیم گیری ذهن ما این گونه نیست و متاثر از احساساتی است که بعضی در عمیق ترین لایه های ذهن، جا گرفته اند.

مشتری بالقوه ای که به landing page شما رسیده، به دنبال حل کردن یک چالش است. این چالش می تواند شخصی باشد (خرید یک لباس) یا برای کسب و کارش باشد. مشتری بالقوه، هدف نهایی اش از آمدن به این صفحه می تواند دوست داشته شدن، لمس موفقیت، عزت نفس بیشتر، جلب توجه و احترام دیگران یا حس امنیت بیشتر باشد، پس وقتی به صفحه ی landing page شما آمده، انتظار بدست آوردن این ها را دارد.

گفتیم که تصاویر می توانند احساسات را در ما روشن کنند، و ما هم می توانیم از آنها کمک بگیریم تا مخاطب را به انجام خرید یا هر هدفی که در landing page داریم ترغیب کنیم. در ادامه دو استراتژی در استفاده ی مناسب از عکس را باهم بررسی می کنیم.

استراتژی اول : حس کنونی مخاطب

تکنیک حس جاری یا کنونی مخاطب، روشی است که در آن مشکلی که مشتری بالقوه با آن درگیر است و نیز اهمیت حل کردن آن مشکل را به او یاد آوری می کنیم. این اصطلاحا یک استراتژی است که با بهره گیری از ناخودآگاهی مخاطب می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

به عنوان نمونه :

یک بستر آنلاین کار تیمی، می تواند تمرکزش را روی تصاویری بگذارد که روی چالش ها و سختی های کار تاکید دارد.

به عنوان نمونه ای دیگر، تصویری که HeyStack برای جذب کسب و کارها استفاده می کند را ببینید.

مخاطب بعد از دیدن این تصویر ترغیب می شود تا scroll کرده و اطلاعات بیشتری در مورد راهکار HeyStack و سایر المان های فنی آن راهکار بدست بیاورد.

هدف اصلی در این استراتژی این است که به مشتری نشان دهید چالش ها و مشکلات آنها را درک می کنید. وقتی مخاطب این حس را درک کند، آن وقت شما می توانید راه کار خودتان را به اون نشان دهید.

استراتژی دوم: خروجی مورد انتظار

به جای نمایش تصویری از محصول یا راهکار خود، به مشتری بالقوه نتیجه ی استفاده از راهکار خودتان را نشان دهید، یعنی خروجی که او مد نظرش است.

در مثال زیر، ما سایتی را می بینیم که چیزهای تزیینی برای خانه را به مشتریان خود عرضه می کند. این تصویر، به مشتری بالقوه نتیجه ی نهایی را نشان نمی دهد. یعنی مشخص نمی کند خانه مشتری بالقوه با استفاده از این وسایل تزیینی به چه شکل می شود.

اما در تصویر زیر، ما نتیجه ی مورد نظر مشتری بالقوه را به تصویر در آورده ایم، یعنی دکور کردن یک خانه ی انتزاعی با همین وسایلی که سایت می خواهد به مشتری بالقوه بفروشد.

همین تغییر باعث افزایش ۵۵۰ درصدی جذب مخاطبان این سایت شد.

مثال دیگر را در سایت خرید و فروش خانه می بینیم. به جای این که یک تصویر با برچسب بزرگ “SOLD” استفاده شود، این سایت از تصویر یک زوج استفاده کرده که با لبخند روی مبل نشسته اند، دقیقا همان حسی که شما به عنوان مشتری دوست دارید بعد ازفروش خانه خودتان داشته باشید، آسوده و خندان!

حالا تصویر درست را چطور انتخاب کنیم ؟

قطعا همه ی مخاطبان شما که به صفحه ی landing page می رسند، احساسات مشابه و سطح آگاهی یکسانی ندارند.

اما می توان با دسته بندی مخاطبان از نقطه نظر سطح آگاهی، دید بهتری داشت:

Unaware: این نوع مخاطب هنوز نمی داند که مشکلی یا نیازی دارد که باید برطرف شود.

Pain-Aware: این نوع از مخاطب می داند که مشکل یا نیازی دارد، اما به دنبال راه حلی برای آن نبوده است. بسیاری از مواقع این دسته ازافراد اصلا نمی دانند که راه حلی برای مشکل شان وجود دارد.

Solution-aware: در این سطح از آگاهی، افراد به دنبال راهکار برای مشکل شان بوده اند، اما هیج دیدی ندارند که راهکار چطور می تواند باشد.

Product-aware: در این حالت، مخاطب قبلا در مورد شما چیزی شنیده و حالا به landing page رسیده، اما هنوز کاملا مطمئن نیست که راهکار شما مشکلش را حل می کند. در این حالت مخاطب وقت بیشتری را برای شناخت شما و ویژگی محصول یا راهکارتان صرف می کند.

Most-aware: در این مرحله مخاطب تقریبا تصمیم اش را برای انتخاب راهکار شما گرفته. در این حالت بیشتر قیمت ها و پکیج های شما را بررسی می کند.

وقتی سطح آگاهی مخاطب را بدانید، نوشتن متن، انتخاب تصویر و از همه مهم تر طراحی کلی landing page که بتواند مناسب سطح آگاهی آنها باشد، راحت تر خواهد بود.

مشتریان خود را ارزیابی کنید

سوالی که برای تان پیش می آید این است که خوب چطور سطح آگاهی آنها را بدانیم. به سراغ آنها بروید و مکالمه ای را با آنها آغاز کنید.

از مشتریان فعلی بپرسید چرا سرویس های شما را انتخاب می کنند، مهم ترین نگرانی شان پیش از انتخاب محصول چه بوده، و آنها چه برداشتی از کسب و کار شما دارند.

اگر بتوانید کسانی که به سایت شما آمده اند ولی خرید نکرده اند را پیدا کنید و با یک نظرسنجی، علت عدم علاقه شان را بپرسید، اقدام موثری خواهد بود.

در نظرسنجی های تان پا را فرا تر از سوال های فنی بگذارید و سعی کنید عمیق تر شوید.

داشتن مکالمه ی تلفنی با مشتریان یا مشتریان بالقوه کمک می کند تا شناخت بیشتری نسبت به نیازهای واقعی آنها داشته  باشید.

از تیم خود سوال بپرسید

با تیم فروش و پشتیبانی خودتان صحبت کنید، آنها می توانند چالش ها و انگیزه های مشتری ها را بهتر توضیح بدهند. از آنها بپرسید نظرشان در مورد راهکار شما برای مشتری چیست، چرا مشتری راهکار شما را انتخاب می کند، و نگرانی عمده ی آنها چیست.

کلید واژه ها را ارزیابی مجدد کنید

ببینید افراد به دنبال چه چیزهایی می گردند و برند شما را چگونه پیدا می کنند. این روزها کاربران کلید واژه های بلند تری را برای شرح چالش ها و مشکلات خود به کار می برند. مثلا، ارائه ی خدمات نظافتی در شهر X.

۵ قانون در طراحی landing page با بیشترین اثر دهی

 

خوب اگر تحقیق تان را روی مخاطبان انجام داده اید، حالا نوبت انتخاب تصاویر است. در ادامه چند قانون برای بهتر کردن اثر دهی و جذب مخاطبان در صفحات را بررسی می کنیم:

۱٫ استفاده از تصاویر متداول

از تصاویر تکراری و آنهایی که حس واقعی در خود ندارند استفاده نکنید. مثلا شبیه تصویر زیر را در خیلی از سایت ها دیده ایم.

مثلا می توانید از تصویر پرسنل خودتان استفاده کنید. اگر حتی هزینه ی تصویر برداری اختصاصی برای شما سنگین است، می توانید از تصاویر متدوالی استفاده کنید که باور پذیر تر هستند. برای نمونه سایت های VisualHunt، Skuawk  و Gratisography را ببینید.

اگر می خواهید ببینید تصویری که انتخاب کرده اید، قبلا توسط کس دیگری استفاده شده یا نه از TinyEye استفاده کنید.

 

۲٫از تصاویر افراد استفاده کنید

نتایح تحقیقات نشان می دهد که واکنش ما به تصاویری که چهره ی افراد در آن حضور دارد، بیشتر است. حالا هرچه چهره ی فردی که انتخاب می کنید وجه اشتراکش با مخاطبان هدف شما بیشتر باشد، موفق تر خواهید بود؛ حتی تصویری که آنها دوست دارند باشند. معمولا در سایت های فروشگاه آنلاین لباس از این تکنیک استفاده می کنند.

۳٫عوامل تمرکز زدا را کم کنید

سعی کنید هر چیز اضافی که باعث می شود حواس مخاطب پرت شود را از  تصویر حذف کنید. مثلا تصویر زیر، اصلا تصویر خوبی نیست چرا که المان های اضافی زیادی دارد.

۴٫تاثیر احساسی رنگ را فراموش نکنید

مقاله ها و مطالب زیادی هست که به شما کمک می کند از روانشناسی رنگ برای افزایش جذب استفاده کنید. خیلی ها می گویند هر رنگ یک معنی دارد، مثلا آبی به معنای اعتماد است، اما این به صورت کامل صحیح نیست.

تاثیر رنگ ها بر اساس سه مولفه ی زیر می تواند متفاوت باشد:

احساس: برداشت ما از رنگ ها بسته به تجربه ی قبلی ما دارد. برای برخی آبی به معنای اقیانوس است و تازگی، و برای برخی به معنای تعطیلات و برای برخی ناراحتی.

سمبلیک بودن: ما معمولا هر رنگی را به یک مفهومی متصل می کنیم. مثلا، زرد به خورشید، سبز به چمن ها و آبی به آسمان.

فرهنگ: در فرهنگ های مختلف رنگ ها معنای متفاوتی دارند.

می توانید اینجا در مورد استفاده از رنگ ها برای جذب مخاطب بیشتر بخوانید.

۵٫ متن landing page مهم است

ممکن است بهترین تصویر را در landing page خود داشته باشید، اما اگر واژه های مناسب را برای صحبت با مشتریان خود انتخاب نکنید، نیازها و علایق مشتری را نادیده گرفته اید.

مثلا نمونه های زیر خوب نیستند، چون به جای برقراری ارتباط با مخاطب، خودشان را معرفی می کنند.

اما در زیر می بینیم که با جملات درست، سعی شده ارتباط با مخاطب برقرار شود و طوری است که مخاطب حس نزدیکی می کند.

 

منبع:

How to Use Emotional Images for High-Converting Landing Pages Every Time

Share

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه ما شوید
و فیلم ها و مطالب آموزشی را زودتر از بقیه دریافت کنید

تکمیل عضویت
اطلاعات شما پیش ما محفوظ می ماند
عضو خبرنامه شوید و آخرین فیلم ها و پیشنهاد ها را زودتر از بقیه دریافت کنید.
تکمیل عضویت