عملکرد حافظه و اهمیت آن در  تجربه ی کاربری (UX)

عملکرد حافظه و اهمیت آن در  تجربه ی کاربری (UX)

 

یکی از مهم ترین پردازش گرهایی که در زندگی روزمره خود از آن استفاده می کنیم، ولی قابل لمس نیست، نمی توان آن را خرید یا فروخت یا حتی از دیگران قرض کرد، حافظه ماست. این حافظه را می توان توسعه داد و تقویت کرد.

حافظه ی ما ترکیبی پیچیده از ذخیره سازی داده ها و پردازش آن داده ها می باشد. حافظه می تواند بر اساس اهمیت یک خاطره، آن را اولویت بندی کند یا بعد از مدتی کلا آن را پاک کند.

بنابراین اهمیت بالای حافظه در تعامل انسان با دنیا، نشان گر این است که در طراحی ها ما و ملاحظات تجربه ی کاربری (UX) نباید نادیده گرفته شود.

مفاهیم اولیه در خصوص حافظه

حافظه ی انسان به محرک های بیرونی واکنش نشان می دهد، داده را ذخیره می کند، و به روش های مختلف آن را پردازش یا مرتب می کند. در زمان نیاز فرد هم آن داده را برایش فراهم می کند. اما عملکرد حافظه بی عیب  و نقص نیست و متاثر از احساسات و عوامل مختلف فیزیکی بدن فرد است.

سه دسته بندی اساسی برای حافظه تعریف شده است:

حافظه حسی: داده ی حاصل از شنیدن، لمس کردن و دیدن را به طور موقت نکهداری می کند
حافظه ی کوتاه مدت: امکان ذخیره سازی یک داده را بدون نیاز به تکرار، ولی برای مدت کوتاه فراهم می کند.
حافظه ی بلند مدت: ذخیره کردن حجم زیادی از داده ها برای مدت طولانی

روش موثر برای ذخیره سازی اطلاعات در حافظه ی بلند مدت، تکرار و ارتباط داشتن اطلاعات جدید است. شکل بالا شاید این موضوع را شفاف تر کند.

برای طراحی یک چرخه ی درست از تعامل ها در یک سایت یا برنامه ی موبایل، طراحان تجربه ی کاربری را وادارد می سازد تا عملکرد مغز را بهتر درک کنند، و این امکان را فراهم کنند تا تجربه ی کاربری در حافظه ی بلند مدت فرد نگهداری شود.

قوانین اولیه حافظه

جنبه های اصلی در به خاطر سپاری، به سه دسته ی زیر تقسیم می شوند:

تمرکز: برای یاد آوری یک موضوع یا یک تکه از داده ها، فرد باید متمرکز شود. در غیر این صورت احتمال این که آن داده ها در سطح حافظه ی کوتاه مدت بماند، زیاد است.

مرتبط بودن: حافظه شبکه ای عظیم از پیوندهایی است که داده ها را به هم وصل می کنند. اگر فرد بتواند داده های جدید را به نحوی به داده های قبلی و پر تکرار و شناخته شده وصل کند، شانس به خاطر سپاری آن را بیشتر خواهد کرد.

تکرار: یکی از روش های موثر در زنده نگه داشتن داده ها در حافظه ی موقت و سپس منتقل کردن آن به حافظه ی بلند مدت است.
بر اساس تحقیقاتی که توسط Miller انجام و در سال  ۱۹۵۶ منتشر شده، حافظه ی کوتاه مدت می تواند ۷ آیتم داده ای را در لحظه ذخیره و پردازش کند.

اما بعدها تحقیقات دیگری انجام شد و با جزییات بیشتری وارد این مقوله شد. این تحقیقات نشان داد که تعداد و حجم ذخیره سازی داده هایی که فرد در لحظه دریافت می کند، بستگی به طبیعت آن داده ها نیز دارد، مثلا فرد می تواند در یک لحظه، ۷ رقم، یا شش حرف یا ۵ کلمه را در حافظه ی کوتاه مدت خود بپذیرد.

در بحث های مربوط به طراحی واسط کاربری، این اطلاعات نقش مهمی را در ایجاد یک طرح کاربردی ایفا می کنند. واسط کاربری هایی که باعث می شوند کاربر مجبور شود المان های زیادی را یکباره به خاطر بسپارد، می تواند باعث دلسردی و گیجی کاربر شوند.

قانون دیگری هم هست که می گوید هرچه تعداد المان های دریافت شده توسط مغز زیاد باشد، انتخاب سخت می شود. حافظه ی یکی از مکانیزم های دورنی فرد است که از دریافت تجربه منفی جلوگیری می کند. به ویژه در نظر گرفتن این موضوع در سایت های فروشگاهی اهمیت زیادی دارد، تصمیم به این که اطلاعات زیادی به کاربر بدهیم یا نه.

در ادامه نکاتی را در خصوص ارتباط بین تجربه ی کاربری و حافظه ی کاربر بررسی می کنیم.

  • کاربران را مجبور نکنید المان های زیادی را یکباره به خاطر بسپارند

البته منظور ما این نیست که المان های صفحه را به ۵ تا ۹ المان محدود کنید. اما المان هایی که تعامل های اصلی را می سازند، بهتر است محدود و کم باشند. اگر بتوانید المان ها را طوری دسته بندی کنید که تمرکز ذهن نیز حفظ شود، امکان دیده شدن آن المان ها و به خاطر سپاری شان هم بیشتر می شود.

همین موضوع در خصوص محتوای متنی هم مهم است. مثلا عنوان اصلی مطلب نباید بیشتر از ۶ کلمه باشد.

  • المان های انتخابی را به یک باره و زیاد نشان ندهید

به نسبت تمرکز اهمیت دهید. اگر چندین انتخاب، دکمه و گزینه را پیش روی کاربر بگذارید، حافظه ی کوتاه مدت کاربر زمان بیشتری را در جذب این انتخاب ها خواهد داشت و در نهایت موجب عدم تمرکز کاربر خواهد شد. تنظیم اسکرول و تغییر حالت از یک شی به شی دیگر را طوری تعریف کنید که اولویت در آن در نظر گرفته شده باشد، المان ها به درستی در صفحه تقسیم شده باشند.

  • با بهره گیری از الگو های شناخته شده، کار کمتری از حافظه بکشید

انسان ها از طریق دیدن، بیشتر از همه چیز جذب می شوند. بنابراین طراحی تصاویری که هم جذاب باشند و هم اطلاعات کافی را به کاربر بدهند، اهمیت زیادی دارد. تحقیقات نشان می دهد آیکون ها و نشانه های تصویری زودتر از بقیه المان ها توسط مغز جذب می شوند.

  • نشانه های درست در پیمایش

پیمایش در برنامه ی کاربردی یا وب سایت، یک مولفه ی مهم در کاربر پذیر بدن آن است. علاوه بر امکان جابجایی از یک صفحه به صفحه ی دیگر، داده هایی که باید حافظه ی کاربر ذخیره شود را هم نشان می دهد. برای مثال، نشانه های رنگی یا آیکونی که بخش هایی از یک صفحه را مرتب می کنند، ایکون هایی که گروهی از المان ها را تعریف می کنند، فونت هایی که برای نام هایی خاص یا متن های مشخصی کاربرند دارند، همگی باعث می شوند لایه و نمای برنامه شانس بیشتری را در ذخیره شدن در حافظه ی کاربر داشته باشند.

  • المان های اساسی را مخفی نکنید

تحلیل درست از کاربران، باید در تصمیم گیری  این که منو ها را به چه شکلی نشان دهید، نکته ی اساسی است. برخی  کاربران ترجیح می دهند که منو کاملا مخفی باشد، و در نتیجه طی یک الگویی به منو می رسند، برخی اما از این که باید روش پیدا کردن المان های اساسی را به خاطر بسپارند، اذیت می شوند. پس بهتر است المان های اصلی را همیشه در معرض دید قرار دهید.

  • انواع مختلف حافظه را تحریک کنید

به خاطر دارید که اولین گام در جذب داده ها در حافظه، در حافظه ی حسی است. حافظه ی حسی خود از طریق دیدن، شنیدن، لمس و … داده ها را دریافت می کند. نتایج تحقیقات نشان می دهد که فعال کردن هر از این حس ها تاثیر متفاوتی روی هر فرد دارد. مثلا آیکون هایی که همراه متن هستند، برای افراد که حافظه ی دیداری و شنیداری شان بیشتر فعال است، جذاب تر است.

  • احساسات را فراموش نکنید

تاثیر احساسات مثبت را فراموش نکنید. تجربه ی کاربری بد حس بدی را منتقل می کند، و همان طور که گفتیم حافظه به دنبال حفاظت از فرد است، و در نتیجه باعث زده شدن فرد از آن برنامه کاربردی می شود. دانستن نحوه ی تعامل فرد با دنیای پیرامون خود تاثیر مهمی در  طراحی تجربه ی کاربری دارد.

برگرفته از :

https://uxplanet.org/how-human-memory-works-tips-for-ux-designers-12b14071bdf9

 

Share

Comments

  1. سلام ممنون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه ما شوید
و فیلم ها و مطالب آموزشی را زودتر از بقیه دریافت کنید

تکمیل عضویت
اطلاعات شما پیش ما محفوظ می ماند
عضو خبرنامه شوید و آخرین فیلم ها و پیشنهاد ها را زودتر از بقیه دریافت کنید.
تکمیل عضویت