اهمیت Cohort Analysis

اهمیت Cohort Analysis

یکی از گزارش های مهم در Google analytics، Cohort Analysis است. این گزارش کمک می کند گروه های مختلف کاربران سایت را در طول زمان مورد بررسی قرار دهید.

در حال حاضر، معیار Google Analytics برای ایجاد این گزارش، تاریخ اولین تعامل کاربر با سیستم است.

در تصویر زیر، یک نمونه از گزارش cohort را می بینیم:

چهار مولفه در تصویر بالا هستند که اهمیت دارند:

Cohort Type: تنها گزینه ی موجود در اینجا، acquisition date است، که در محور عمودی می بینیم.

Cohort Size: تقسیم بندی گزارش بر اساس روز، هفته یا ماه را مشخص می کند.

Metric: معیاری که برای هر cohort مشخص می شود، که می تواند بازگشت کاربر، مدت زمان حضور او یا هر چیز دیگری باشد.

Date Range: بازه ی زمانی که گزارش باید مد نظر قرار بدهد.

در دید اول واقعا این گزارش عجیب به نظر می رسد، اما با تقسیم بندی آن به شکل زیر، تحلیل آن ساده خواهد شد.

در بخش ۱، با توجه به این که محور افقی گزارش را بر اساس هفته تنظیم کردیم، و بازه زمانی برای شش ماه اخیر انتخاب شده و cohort های مختلف را بر اساس زمانی که جذب سایت شده اند می بینیم.

در بخش ۲، بازگشت کاربر بر مبنای زمان مشخص شده است.

و در بخش ۳، اطلاعات اصلی و مهمی که دنباش هستیم قرار دارند. مثلا سطر ۲۶٫ Feb — ۴ Mar را در نظر بگیرید. در بخش مقابل آن، یعنی بخش های آبی رنگ، می توانید ببینید چقدر خوب توانسته اید این دسته از کاربران را دوباره به سایت خودتان جذب کنید. ستون week1 نشان می دهد ۳٫۷ درصد از این گروه از کاربران بعد از گذشته یک هفته، هنوز بازدید کننده ی  سایت شما بوده اند.

حالا برای این که اطلاعات دقیق تری از آن دسته از کاربران (cohort) داشته باشید، می توانید روی سلول آبی رنگ کلیک کنید تا بتوانید برای آن گروه کاربران Segment بسازید. ساختن segment به شما کمک می کند تا از آن به عنوان یک فیلتر در تمام گزارش های دیگر  Google analytics استفاده کنید.

حالا چرا این گزارش این قدر اهمیت دارد ؟

در واقع این گزارش فرارتر از یک سری عدد تجمی مانند تعداد بازدید و مدت زمان سپری شده درسایت است. با داشتن این گزارش، می توان آن اعداد تجمعی که در گزارش های دیگر دارید را با جزییات بیشتری تحلیل کنید.

گزارش Cohort به شما کمک می کند نرخ بازگشت کاربر را به درستی تفسیر کنید، مثلا این که کدام دسته از کاربران شما دوباره به سایت شما باز می گردند، منبع ورودی آنها به سایت شما از کجاست یا با چه ابزارهایی به سایت شما وارد شده اند .

 

برگرفته از :

Cohort Analysis: The Single Most Powerful Report in Google Analytics

Share

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه ما شوید
و فیلم ها و مطالب آموزشی را زودتر از بقیه دریافت کنید

تکمیل عضویت
اطلاعات شما پیش ما محفوظ می ماند
عضو خبرنامه شوید و آخرین فیلم ها و پیشنهاد ها را زودتر از بقیه دریافت کنید.
تکمیل عضویت